Prywatne Centrum Implantologii i stomatologii estetycznej

Leczenie kanałowe zębów - Bielsko-Biała

Leczenie kanałowe inaczej leczenie endodontyczne lub przewodowe

Nowoczesne metody leczenia endodontycznego pozwalają na uratowanie zęba, który w przeszłości skazany był na usunięcie. Niekiedy system kanałów korzeniowych swoją średnicą nie różni się od średnicy włosa. Dzięki  zastosowaniu mikroskopu operacyjnego mamy możliwość wglądu w to bardzo małe pole operacyjne. Lata doświadczenia oraz stosowanie specjalnych urządzeń i materiałów pozwalają nam wykonywać to specyficzne leczenie kanałowe z bardzo dużym odsetkiem powodzenia. Dobrze wyleczony korzeń zęba stale pozostaje najlepszym implantem.Specjalistyczne urządzenia i zdobyta wiedza praktyczna dają nam ponadto możliwość usunięcia złamanych narzędzi stomatologicznych oraz udrożnienia zobliterowanych (zatkanych, zarośniętych) kanałów korzeniowych.

Jako członkowie Polskiego Towarzystwa Endodontycznego oraz Europejskiego Stowarzyszenia Endodontycznego jesteśmy zobligowani do stosowania najwyższych światowych standardów i przestrzegania surowych norm podczas tego skomplikowanego leczenia.

Więcej o leczeniu kanałowym

Leczenie kanałowe konieczne jest wtedy, gdy próchnica sięga tak głęboko, iż dochodzi do zasiedlenia przez bakterie miazgi zęba, zwanej popularnie „nerwem”. Miazga jest galaretowatą tkanką, w której znajdują się zakończenia nerwowe oraz naczynia krwionośne. To dzięki niej ząb jest odżywiany i to dzięki niej odczuwamy ból zęba.

Jeśli bakterie dostaną się w to miejsce, to najczęściej wywołują nieodwracalne zmiany doprowadzając w ostateczności do zgorzeli. Proces taki może trwać nawet wiele lat nie dając żadnych objawów. To właśnie między innymi z tego powodu konieczne są badania kontrolne co 6 miesięcy. Aby nie trzeba było usuwać zęba z chorą lub zgorzelinową miazgą, przeprowadza się leczenie kanałowe.

Na czym polega leczenie kanałowe?

W dużym skrócie, należy oczyścić wnętrze zęba z resztek miazgi, która w zębie tworzy tzw. system kanałów korzeniowych, oraz wypełnić materiałem szczelnym, obojętnym dla organizmu i stabilnym w środowisku wodnym.
Czyszczenie mechaniczne przeprowadzane jest przy użyciu specjalnych narzędzi tzw. pilników ręcznych, maszynowych i ultradźwięków, natomiast czyszczenie chemiczne przeprowadza się przy użyciu różnych preparatów mających na celu zabicie bakterii i rozpuszczenie składników organicznych. Stosowanie ultradźwięków dodatkowo wspomaga czyszczenie chemiczne wykorzystując zjawisko kawitacji.

Aby leczenie kanałowe było skuteczne, musi być przeprowadzone z najwyższą dokładnością i starannością.

Dokładność zapewniają odpowiednie narzędzia i specjalistyczny sprzęt. W naszej placówce leczenie kanałowe przeprowadzane jest z użyciem mikroskopu operacyjnego już od 2003 roku. Do precyzyjnego wyczyszczenia kanałów korzeniowych niezbędny jest także endometr, często porównywany do czujnika cofania w samochodzie. Endometr podaje sygnały dźwiękowe oraz graficzne w momencie zbliżania się pilników do końca kanału, czyli do wierzchołka korzenia zęba. Używamy dwóch endometrów: jednego sprzężonego z narzędziami ręcznymi i drugiego podłączonego do narzędzi maszynowych.
Ząb w trakcie zabiegu odizolowany jest od pozostałych przy pomocy specjalnej gumy zwanej koferdamem (dentaldam, rubberdam). Guma ochrania jamę ustną przed płynami używanymi do płukania oraz zapobiega ewentualnemu zaaspirowaniu drobnych narzędzi do dróg oddechowych, a także zapobiega przedostawaniu się śliny z bakteriami do rozwierconego zęba.

Do dezynfekcji kanałów stosujemy także ozon podawany bezpośrednio do zęba dzięki wykorzystaniu ozonatora firmy KaVo.
Po oczyszczeniu systemu kanałów korzeniowych, w VIP Dental Clinic stosujemy nano jony srebra i złota, ze względu na ich doskonałe właściwości bakteriostatyczne. Gdy mimo wielu czynników chemicznych, niewielka ilość bakterii pozostaje po leczeniu kanałowym w kanałach korzeniowych, to zadaniem jonów srebra i złota jest zahamowanie rozwoju tych drobnoustrojów.

Wypełnianie kanałów

Kanały korzeniowe w naszej śląskiej placówce w Bielsku-Białej już od 1999 roku wypełniamy gutaperką termoplastyczną przy pomocy specjalnych urządzeń służących do jej rozgrzewania i deponowania w kanałach korzeniowych. Wypełnienie w kanałach musi być szczelne, obojętne dla organizmu i musi kontrastować w promieniach rtg.

Po leczeniu kanałowym ząb powinien być odbudowany przy pomocy wkładów koronowo-korzeniowych tzw. sztyftów, oraz zabezpieczony koroną porcelanową.